05/02/2008
Geen 10 dollar laptop Deze week verscheen in de krant een artikel waarin gesproken werd over een goedkope laptop voor kinderen in India. De laptop zou geen 100 dollar kosten, maar slechts een 10-tal dollar. Het leek een verderzetting van de ideeën van Nicholas Negroponte van het M.I.T met zijn “One Laptop Per Child” project, afgekort OLPC. De prijs van 10 dollar leek ongelooflijk, want het OLPC project slaagde er niet in zijn 100 dollar te halen, en de commerciële navolgers als EEEpc en Aspire1 en andere netbooks zitten ook eerder rond 300 dollar. Bovendien was het ontdenkbaar dat een fabrikant van de processor zo diep zou zakken met zijn prijs, tenzij India zelf alle interne electronica zou produceren. Ze hebben er misschien de schaal voor, maar toch. De scepcis bleek terecht want het bericht blijkt niet te kloppen. Het zou eerder gaan over een veredelde memory stick van 2 gigabyte met mogelijke een draadloze toegang. Gartner voorspelt dat er 8 miljoen netbooks verkocht zullen worden dit jaar, en IDC voorspelt 20 miljoen. Abi Research voorspelt een sterkere groei van de netbook verkoop in 2009. Ze denken dat er 39 miljoen van zullen verkocht worden. Electronische ID-kaart in VK Na veel discussie heeft het VK uiteindelijk toch een identiteitskaart ingevoerd, en wel onmiddellijk een electronische. De kaart bevat een microchip waarin gegevens over de persoon zijn opgeslagen, die de persoon beschrijven en identificeren, zoals vingerafdrukken en een 3D foto van het gelaat. Het systeem kostte 4,7 “billion GBP” (pond); ong. 5.4 miljard Euro |
Van computerspel tot brandweersimulator Onderzoekers van de universiteit van Durham hebben zich op de broncode gestort van computerspel Half Life 2. Ze pasten de 3-D engine aan en maakten een virtueel model van een van de afdelingen van de universiteit. Daarin konden ze dan onderzoeken hoe een brand-oefening zou kunnen verlopen. Er kan mee onderzocht worden hoe mensen zouden reageren ingeval van brand. Daarmee kan training gegeven worden, en er kunnen betere ontruimingsplannen mee opgesteld worden. Werk en werkloos In de virtuele wereld gaat het vergelijkbaar als in de reële: er vallen ontslagen. In de computerspel industrie verdwijnen bv jobs bij Electronic Arts, beter bekend onder de afkorting EA. Het bedrijf, onder meer bekend van de Sims, Godfather en Dragon Age, is een pionier in de computerspelen. Ze leden echter een aanzienlijk verlies, (meer dan 600 miljoen dollar in het laatste kwartaal van 2008). EA zal om besparingen te realiseren zo’n 11 procent van zijn werknemers ontslaan, en 12 vestigingen sluiten. Zo zou ondermeer gesnoeid worden in het ontwikkelteam van Warhammer Online. EA had in 2007 trouwens ook al problemen, bv met het gebruik van virtuele spelers, gebaseerd op echte spelers. Die spelen dus een rol in hun spel en eisten daarvoor betaling voor het gebruik van hun afbeelding. Dat kwam bovenop de andere kosten voor het afbeelden van logo’s, namen, uniformen, stadia enz. |