Van de grond * Zelfrijdend * Auto delen of data delen * Gericht adverteren * Maanambities * Tellen met wifi

Van de grond
In de VS werden alle toestellen van Delta Airlines voor lokale vluchten aan de grond gehouden door een computerprobleem. Na een uur was het probleem opgelost en konden alle vluchten hervatten. Dat is een verbetering tot de problemen van vorige jaren, die langer duurden en soms ook de internationale vluchten troffen. Bij een aantal van de computerproblemen in de luchtvaart in de VS was de oorzaak een brand, die de computerinfrastruktuur trof of de stroomvoorziening ervan. Hopelijk heeft Zaventem noodvoorzieningen voor koude novemberavonden…

Zelfrijdend
De voorbije jaren zijn er heel wat onderzoeken verschenen die zich afvroegen of mensen klaar zijn voor de zelfrijdende auto’s, ze zullen vertrouwen, ze er weerstand tegen hebben, zich moeten aanpassen, enz. Bij enquetes zijn veel ondervraagden niet van plan om in zo’n zelfrijdend voertuig te stappen, en na recente ongevallen met auto’s van Tesla en Uber lijkt het vertrouwen nog te dalen. Elke keer als een er een ongeval gebeurt met zo’n wagen is dat spectaculair nieuws, maar meestal is de ontnuchterende conclusie dat de mens in fout was, en niet het zelfrijdende systeem. Soms bleek bv dat het niet was ingeschakeld op het moment van het ongeval.
Maar een ander studie, van de AAA Foundation for traffic safety (http://aaafoundation.org/) is er ook iets anders aan de hand: mensen hebben soms te veel vertrouwen in de technologische snufjes, en beginnen daardoor zelf minder goed op te letten. Ze begrijpen soms niet de verschillen tussen een waarschuwingssysteem en een zelfremmend systeem. Ze denken dat de dodehoekhulp wel voor hen zal kijken, en beginnen allerlei andere dingen te doen terwijl de auto op snelheidsaanpassende cruisecontrol staat.

Auto delen of data delen
In 2016 lekte de data van meer dan een half miljoen Uber-chauffeurs weg uit de systemen van Uber. En ook de gegevens van tientallen miljoenen gebruikers van de Uber dienst. Een computerinbreker had de data kunnen binnenhalen, en heeft schijnbaar geld gevraagd aan Uber.
Uber zou het dan op een akkoordje gegooid hebben, en de hacker betaald hebben uit een pot met beloningen voor het melden van beveiligingsproblemen, met de afspraak dat er gezwegen zou worden over het geval. Maar bedrijven moeten de slachtoffers van zo’n inbreuken inlichten, wat ze hier dus niet gedaan hebben.
Dat alles kwam dan nadien aan het licht bij het doorlichten van het security team van Uber na een rechstzaak in New York en een conflict met de Federal Trade Commission.
Nu zou uber dus 148 miljoen dollar betalen voor een minnelijke schikking in deze zaak.

Gericht adverteren
Zou je een advertentie kunnen maken die er uitziet als een gewone, algemene advertentie, en die alleen maar doen opduiken bij een bepaalde persoon? Bv op basis van diens e-mail adres, of het telefoonnummer van zijn gsm of vaste lijn?
Hoewel een bedrijf als Facebook er niet open over communiceert, zou de techniek bestaan, en “shadow profiles” of schaduwprofielen genoemd worden.
De combinatie van gericht adverteren naar een telefoonnummer, werd mogelijk door de nieuwe methode van beveiligen van de account, die Facebook begon aan te bieden: “two factor authentication”, waarbij een combinatie van twee of meer gegevens nodig is om jezelf aan te melden bij je account.
Een prof deed nu onderzoek naar deze gerichte advertenties.
Lees meer in deze pdf: https://mislove.org/publications/PII-PETS.pdf

Maanambities
De Falcon 9 raket heeft een ambitieuze klant gekregen: een japanner die tegen 2040 een maanbasis wil hebben met 10.000 bezoekers per jaar. Om daarvoor het nodige transport te voorzien wil hij het ijs van de poolkappen op de maan ontginnen, om het te splitsen in waterstof en zuurstof. Zijn maanbasis lijkt dus meer een industriegebied te gaan worden.
Het bedrijf heeft alvast voor Apple’s neus de naam ispace gekaapt.
De eerste passagiers mogen 30 kg handbagage meenemen. Daarmee zal het wel lang duren om een maanbasis te bouwen, dus ze plannen naast passagiersvluchten ook vrachtvluchten.
Binnen drie jaar moet hun eerste maanlander onderweg zijn.

Tellen met wifi
Door de vele smartphones die uitgerust zijn met wifi is het mogelijk om een schatting te maken van het aantal aanwezigen, door te kijken hoeveel verbindingen er gemaakt worden naar een wifi hotspot.
Maar op een universiteit in de VS hebben ze nog een andere manier gevonden om aanwezigen te tellen met wifi. Ze gaan van een wifi zender de kwaliteitsschommelingen van zijn ontvangen signalen meten. In eerste instantie wordt een callibratiemeting gedaan, maar dat gaat zeer snel en moet zelfs niet in de lege ruimte. Hoe meer mensen er rond lopen, hoe meer het signaal verstoord en opgeslorpt wordt. De graad van die verandering wordt dan gelinkt aan een aantal aanwezigen. Het kan nu tot 20 mensen onderscheiden, maar het kan geen unieke posities van die mensen bepalen.

New tech uses Wi-Fi to count people through walls